Wycena wartości marki: kompleksowy przewodnik

Na wartość całego przedsiębiorstwa ma wpływ wiele różnych czynników, w tym między innymi wartości niematerialne takie jak choćby wycena marki. Jak się okazuje, chcąc oszacować wartość marki, do każdego przypadku trzeba podejść indywidualnie. Wyróżniamy bowiem różne metody wyceny marki, dlatego zadanie to warto zlecić profesjonalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Przyglądnijmy się bliżej temu procesowi i spójrzmy na 3 podstawowe grupy metod wyceny marki.

Oszacowanie wartości marki, jako składnika aktywów

Wartość marki, podobnie jak znak firmowy, stanowi ważny składnik przypisywany do wartości niematerialnych w majątku danego przedsiębiorstwa. Z tego powodu należy odpowiednio podejść do tematu i wykorzystać metody dopasowane do specyfiki branży, aby uzyskać jak najdokładniejszy rezultat.

Marka – co to takiego i jakie ma znaczenie?

Wycena marki, podobnie jak wycena znaku towarowego, stanowi jeden z elementów procesu wyceny aktywów niematerialnych. W tym miejscu warto dokładnie zapoznać się z przyjętą w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) definicją marki. Pozwoli to rozwiać wątpliwości dotyczące tego, co można nazywać marką przedsiębiorstwa i jakie elementy powinna obejmować wycena marki.

Zanim przejdziemy do omówienia kwestii wyceny marki, sprawdźmy, czym jest owa “marka”? Pod pojęciem tym należy rozumieć wszelkie odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczające się wyłącznie do nich) nazwy, znaki, określenia, symbole, logo, a także projekty graficzne oraz ich kombinacje, które mają na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujących w ten sposób korzyści ekonomiczne. Bardzo często to siła marki przesądza o rozpoznawalności produktu, wielkości osiąganych przepływów pieniężnych oraz osiągnięciu przez przedsiębiorstwo pożądanej pozycji rynkowej.

Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.

Zapytaj o wycenę swojej marki
v-card

Porozmawiaj o wycenie swojej marki.

Michał Krzempek

ekspert rzeczoznawca majątkowy

Czym jest wartość marki w biznesie?

Najprościej rzecz ujmując, wartość rynkowa marki z jednej strony wpływa na wartość przedsiębiorstwa, z drugiej jednak może stanowić samodzielny przedmiot transakcji rynkowej, który można spieniężyć. Wartości niematerialne, takie jak marka, odgrywają kluczową rolę w wycenie firmy. Wartość marki w wycenie przedsiębiorstwa uwzględniana jest dwukrotnie: jako element aktywów niematerialnych i jako potencjalny zysk z prognozowanych przepływów pieniężnych uzyskiwanych dzięki jej posiadaniu. Wycena znaku towarowego jest zatem istotnym istotnym elementem, zwłaszcza w okresie szczegółowej prognozy zdyskontowanych przepływów pieniężnych.

W kontekście wycen przedsiębiorstw, marka jest często kluczowym elementem wpływającym na finalną wycenę. Jej siła decyduje o zdolności do narzucania wyższej marży i osiągania dodatkowych przychodów uzyskiwanych dzięki jej posiadaniu. Warto również pamiętać, że w panujących obecnie warunkach globalizacji, posiadanie silnej marki umożliwia nawiązanie stałej współpracy z szerokim gronem odbiorców. Stosowanie prognozowanych przyszłych przychodów jako bazy do wyceny marki pozwala na lepsze zrozumienie jej wartości w długim okresie. Ostatecznie, wartość rynkowa marki może mieć kluczowe znaczenie w transakcjach dotyczących marek, wpływając na całkowitą wartość przedsiębiorstwa.

Kiedy przeprowadzić wycenę marki?

Wycena znaku towarowego jest sporym wyzwaniem, szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie miały styczności z tym tematem. Właściciel marki może zlecić zadanie wyznaczenia wartości danej marki w wielu przypadkach, dlatego najlepiej spojrzeć na tę kwestię bardziej szczegółowo. Wyceny marki dokonuje się zazwyczaj w procesie wyceny przedsiębiorstwa, ponieważ jest ona jednym z podstawowych czynników kształtujących jego wartość.

Wycenę spółki czy właśnie wycenę marki wykonuje się także, aby poznać wartość rynkową, jaką można uzyskać w ramach działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży samej marki lub wykorzystania jej na innym polu. Wycenę wartości niematerialnych zleca się ponadto wówczas, gdy konieczne jest określenie wysokości opłat licencyjnych, w celu optymalizacji podatkowej czy przy sprawozdaniu finansowym.

Określenie wartości marki ma też kluczowe znaczenie jeśli dana firma chce wejść na nowy rynek, wypuścić kolejne produkty, a nawet spróbować swoich sił w innej branży. Marka może wówczas być bardzo silnym wskaźnikiem jeśli chodzi o ocenę szans na sukces w tym zakresie. Wyceny marki warto podjąć się również po to, aby sprawdzić konkurencyjność w konkretnym segmencie rynku, bardzo często wartość marki jest istotna dla potencjalnych kontrahentów, którzy uzależniają od niej to, czy zdecydują się na współpracę. Posiadanie silnej marki umożliwia znacznie łatwiejsze wprowadzanie nowych produktów na rynek oraz zawiązywanie korzystnych współprac.

Nie bez znaczenia pozostają też sprawy spadkowe i nie tylko, głównie jeśli mówimy o firmach rodzinnych, gdzie wartość marki ma znaczenie dla potrzeb sukcesji. Niezależnie jednak od obranego celu określenia wartości marki, proces ten odbywa się zawsze na określonych zasadach i z użyciem sprawdzonych metod wyceny.

Wycena wartości marki – metody

Przy wycenie marki trzeba wziąć pod uwagę wszelkie aspekty, które mogą mieć wpływ na finalny rezultat. Aby właściwie oszacować wartość marki, należy dobrać odpowiedni sposób podejścia. Wyceny marki przedsiębiorstwa dokonuje się w oparciu o specjalne metody, które można sklasyfikować w trzech grupach. Na uwagę zasługują tutaj metody kosztowe, metody dochodowe czy metody rynkowe (inaczej: porównawcze). Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich!

Metody dochodowe 

Wycena marki na podstawie jednej z metod dochodowych opiera się przede wszystkim na istocie przepływów pieniężnych zdyskontowanych odpowiednim ryzykiem (tzw. wycena metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych). W procesie wyceny marki, oszacowanie stopy dyskontowej jest kluczowym elementem, który pozwala na uwzględnienie ryzyka związanego z przyszłymi przepływami pieniężnymi. Wycena przedsiębiorstwa uwzględniana w kontekście marki często wymaga dostosowania standardowej procedury dyskontowania do specyfiki danej branży. Przykładem jest metoda wyceny marki oparta na wysokości opłat licencyjnych, gdzie bierze się pod uwagę, jakim zainteresowaniem ze strony podmiotów trzecich cieszy się marka, oraz jakie zyski generuje. W wielu przypadkach analiza ta musi uwzględniać specyficzne warunki rynkowe oraz przewidywane zmiany w konkurencyjności. Dzięki temu wycena marki staje się bardziej precyzyjna i odzwierciedla rzeczywistą wartość brandu na rynku.

Metody kosztowe

Jeśli chodzi o metody wyceny oparte na aspektach kosztowych, pod uwagę bierze się ogólne koszty związane ze stworzeniem oraz promocją całej marki. Podejście kosztowe opiera się więc na kalkulacjach dotyczących tego, jakie wydatki trzeba byłoby ponieść, aby zbudować markę, która byłaby taka sama, jak ta istniejąca. Wartość marki według podejścia kosztowego sprowadza się do wyceny marki na podstawie m.in. kosztu odtworzenia danej marki. W wycenie przedsiębiorstwa uwzględniana jest również inwestycja w marketing i reklamę, które przyciągają uwagę grupy docelowej przedsiębiorstwa. Tego typu podejście jest szczególnie przydatne przy wyznaczaniu wartości przedsiębiorstwa, ponieważ odzwierciedla realne nakłady finansowe potrzebne do osiągnięcia obecnej pozycji rynkowej marki.

Metody rynkowe 

W przypadku wyceny marki metodą rynkową, mamy tutaj do czynienia głównie z porównaniem do innych marek, zarówno z różnych branż, ale najczęściej z tej samej branży, których parametry rynkowe są dobrze znane. Wycena marki metodą rynkową (inaczej porównawczą) pozwala na uzyskanie rzetelnej informacji o jej wartości poprzez analizę danych dotyczących innych, podobnych marek. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć obecną wartość marki na rynku. Wartość marki szacowana z wykorzystaniem tej metody opiera się na ekonomicznej wartości produktu, czyli na tym, za co i ile są skłonni płacić klienci. Wyceny metodą rynkową dokonuje się często na podstawie historycznych transakcji rynkowych, co dodatkowo zwiększa dokładność szacunków.

Jak przebiega proces wyceny marki?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak przebiega wycena marki i czy można dokonać jej samodzielnie? Jak się okazuje, w tego typu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania podmiotom specjalizującym się w problematyce wyceny wartości marki, co znacznie zwiększy szanse na uzyskanie wiarygodnych wyników analizy.

Do każdej sytuacji należy podejść bowiem indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie obiektywne przesłanki. Niezależnie od tego, czy mówimy o podejściu kosztowym czy też marka jest analizowana przy pomocy innych metod, proces wyceny rozpoczyna się najczęściej od ustalenia warunków współpracy, poznania potrzeb klienta oraz jego preferencji, zebrania danych o marce, analizy marki, z nastawieniem na jej wartość, a następnie przygotowania wyceny. Opierając się na wymienionych powyżej składowych wpływających na proces wyceny eksperci tworzą raport, który na końcu przekazują klientowi.

Przygotowanie wyceny – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Podejście dochodowe, porównawcze czy metoda kosztowa stanowią bardzo ważne narzędzia, które pozwalają na przygotowanie wyceny marki. Nic nie zastąpi jednak twardych danych, tym bardziej, że marka i wszelkie wyceny marki metodą, która jest odpowiednia w danym przypadku, znacząco wpływają na postrzeganie potencjału przedsiębiorstwa, które jest jej właścicielem. Chodzi więc przede wszystkim o to, że marka posiada wartość sama w sobie, ale ponadto oddziaływuje na wiele innych aspektów związanych z prowadzeniem konkretnego biznesu. Dokonanie wyceny takich wartości niematerialnych jak właśnie marka, może skutkować wzrostem notowań podmiotu gospodarczego i zdobyciem przez niego przewagi konkurencyjnej na rynku. Należy pamiętać, że przedsiębiorstwo stanowi pewną całość, a marka należy do podstawowych czynników przyczyniających się do ukształtowania wartości całego przedsiębiorstwa.

Wycena marki – komu powierzyć to zadanie?

Wycena marki – komu powierzyć to zadanie? Jak więc widzimy, marka stanowi niezwykle istotny element w działalności gospodarczej z punktu widzenia tworzenia wartości przedsiębiorstwa i jego pozycji na rynku. Z tego powodu analizę wartości marki warto zlecić profesjonalistom, którzy zajmują się tymi kwestiami na co dzień, a więc posiadają odpowiednią wiedzę, narzędzia oraz doświadczenie. Dzięki temu będziemy mieli gwarancję, że wycena marki będzie oparta o rzetelne metody wyceny, a analizie zostaną poddane wszelkie aspekty, które mogą mieć wpływ na końcowy rezultat.

W szczególności w branży usług informatycznych, gdzie technologia i innowacje odgrywają kluczową rolę, wycena przedsiębiorstwa powinna uwzględniać zarówno utratę wartości aktywów, jak i wpływ korzyści generowanych przez innowacyjne rozwiązania na wartość marki. Profesjonaliści będą w stanie oszacować koszty ponoszone przez firmę oraz zidentyfikować potencjalne obszary wzrostu i ryzyka. Wraz z uzyskaniem rzetelnej informacji na temat wartości marki, przedsiębiorstwo może podejmować świadome decyzje strategiczne, które przyczynią się do jego rozwoju. Ponadto, rzetelna wycena marki jest niezbędna do utrzymania jej ugruntowanej pozycji rynkowej oraz maksymalizacji zysków.

Wycena wartości marki z Kancelarią Sipex – dlaczego warto?

Kancelaria Sipex zajmuje się tym tematem kompleksowo, a jej pracownicy są w stanie poradzić sobie z nawet najtrudniejszym wyzwaniem. Czas trwania całego procesu wyceny marki jest uzależniony od stopnia skomplikowania sprawy, ale zazwyczaj wynik jest dostępny w ciągu 14 dni.

Warto skontaktować się z kancelarią Sipex w celu uzyskania rzetelnej informacji na temat oferowanych usług: czyli dokonanie wyceny marki, w tym oszacowania opłat licencyjnych, co jest wartością marki i wiele innych zagadnień. Pracownicy Sipex biorą udział w wydarzeniach branżowych, dzięki czemu na bieżąco podnoszą poziom aktualnej wiedzy.

Pamiętajmy, że marka to jeden z najważniejszych elementów niematerialnych wpływających nie tylko na renomę przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim na jego wartość. Dlatego najlepiej skontaktować się z przedstawicielem kancelarii Sipex i ustalić indywidualne warunki współpracy.

    Zapytaj o wycenę






    Tagi: wycena marki,