Wycena wartości marki – kompleksowy przewodnik

Na wartość całego przedsiębiorstwa ma wpływ wiele różnych czynników, w tym między innymi wartości niematerialne takie jak choćby wycena marki. Jak się okazuje, chcąc oszacować wartość marki, do każdego przypadku trzeba podejść indywidualnie. Wyróżniamy bowiem różne metody wyceny marki, dlatego zadanie to warto zlecić profesjonalistom, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Przyglądnijmy się bliżej temu procesowi i spójrzmy na 3 podstawowe grupy metod wyceny marki.

Oszacowanie wartości marki, jako składnika aktywów

Wartość marki, podobnie jak znak firmowy, stanowi ważny składnik przypisywany do wartości niematerialnych w majątku danego przedsiębiorstwa. Z tego powodu należy odpowiednio podejść do tematu i wykorzystać metody dopasowane do specyfiki branży, aby uzyskać jak najdokładniejszy rezultat.

Marka – co to takiego i jakie ma znaczenie?

Wycena marki, podobnie jak wycena znaku towarowego, stanowi jeden z elementów procesu wyceny aktywów niematerialnych. W tym miejscu warto dokładnie zapoznać się z przyjętą w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) definicją. Pozwoli to rozwiać wątpliwości dotyczące tego, co można nazywać marką przedsiębiorstwa i jakie elementy powinna obejmować wycena marki.

Pod pojęciem rozumie się wszystkie niematerialne aktywa związane z funkcją marketingową, takie jak nazwy, znaki, określenia, symbole, logo, projekty graficzne i ich różnorodne kombinacje. Ich głównym celem jest identyfikacja towarów, usług lub jednostek oraz budowanie charakterystycznych skojarzeń i obrazów w świadomości interesariuszy. Dzięki temu marka generuje korzyści ekonomiczne dla przedsiębiorstwa.

To właśnie siła marki często decyduje o rozpoznawalności produktów, wielkości generowanych przepływów pieniężnych i osiągnięciu stabilnej pozycji na rynku. Silna marka stanowi jeden z najważniejszych elementów wpływających na sukces firmy i jej zdolność do konkurowania w dynamicznym otoczeniu biznesowym.

Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.

Zapytaj o wycenę swojej marki
v-card

Porozmawiaj o wycenie swojej marki.

Michał Krzempek

ekspert rzeczoznawca majątkowy

Czym jest wartość marki w biznesie?

Najprościej rzecz ujmując, wartość rynkowa marki z jednej strony wpływa na wartość przedsiębiorstwa, z drugiej jednak może stanowić samodzielny przedmiot transakcji rynkowej, który można spieniężyć. Wartości niematerialne, takie jak marka, odgrywają kluczową rolę w wycenie firmy.

Wartość marki w wycenie przedsiębiorstwa uwzględniana jest dwukrotnie: jako element aktywów niematerialnych i jako potencjalny zysk z prognozowanych przepływów pieniężnych uzyskiwanych dzięki jej posiadaniu. Wycena znaku towarowego jest zatem istotnym elementem, zwłaszcza w okresie szczegółowej prognozy zdyskontowanych przepływów pieniężnych.

Marka odgrywa istotną rolę w wycenie przedsiębiorstw. Jej znaczenie wynika z możliwości zwiększania marż oraz generowania dodatkowych przychodów dzięki rozpoznawalności i pozycji na rynku. W obecnych warunkach globalizacji silna marka sprzyja budowaniu trwałych relacji z szerokim gronem odbiorców.

Wykorzystanie prognozowanych przyszłych przychodów jako podstawy do wyceny marki pozwala lepiej zrozumieć jej długoterminową wartość. Wartość rynkowa marki może mieć znaczący wpływ na transakcje z nią związane, co przekłada się na całościową wycenę firmy.

Kiedy przeprowadzić wycenę marki? Proces wyceny

Wycena znaku towarowego jest sporym wyzwaniem, szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie miały styczności z tym tematem. Właściciel marki może zlecić zadanie wyznaczenia wartości danej marki w wielu przypadkach, dlatego najlepiej spojrzeć na tę kwestię bardziej szczegółowo. Wyceny marki dokonuje się zazwyczaj w procesie wyceny przedsiębiorstwa, ponieważ jest ona jednym z podstawowych czynników kształtujących jego wartość.

Wycenę spółki czy właśnie wycenę marki wykonuje się także, aby poznać wartość rynkową, jaką można uzyskać w ramach działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży samej marki lub wykorzystania jej na innym polu. Wycenę wartości niematerialnych zleca się ponadto wówczas, gdy konieczne jest określenie wysokości opłat licencyjnych, w celu optymalizacji podatkowej czy przy sprawozdaniu finansowym.

Określenie wartości marki ma też znaczenie, jeśli dana firma chce wejść na nowy rynek, wypuścić kolejne produkty, a nawet spróbować swoich sił w innej branży. Marka może wówczas być bardzo silnym wskaźnikiem, jeśli chodzi o ocenę szans na sukces w tym zakresie.

Wyceny marki warto podjąć się również po to, aby sprawdzić konkurencyjność w konkretnym segmencie rynku, bardzo często wartość marki jest istotna dla potencjalnych kontrahentów, którzy uzależniają od niej to, czy zdecydują się na współpracę. Posiadanie silnej marki umożliwia znacznie łatwiejsze wprowadzanie nowych produktów na rynek oraz zawiązywanie korzystnych współprac.

Nie bez znaczenia pozostają też sprawy spadkowe i nie tylko — głównie, jeśli mówimy o firmach rodzinnych, gdzie wartość marki ma znaczenie dla potrzeb sukcesji. Niezależnie jednak od obranego celu określenia wartości marki, proces ten odbywa się zawsze na określonych zasadach i z użyciem sprawdzonych metod wyceny.

Wycena wartości marki – metody wyceny przedsiębiorstwa

Przy wycenie marki trzeba wziąć pod uwagę wszelkie aspekty, które mogą mieć wpływ na finalny rezultat. Aby właściwie oszacować wartość marki, należy dobrać odpowiedni sposób podejścia. Wyceny marki przedsiębiorstwa dokonuje się w oparciu o specjalne metody, które można sklasyfikować w trzech grupach. Na uwagę zasługują tutaj metody kosztowe, metody dochodowe czy metody rynkowe (inaczej: porównawcze). Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich!

Metody dochodowe wyceny marki

Wycena marki na podstawie jednej z metod dochodowych opiera się przede wszystkim na istocie przepływów pieniężnych zdyskontowanych odpowiednim ryzykiem (tzw. wycena metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych). W procesie wyceny marki, oszacowanie stopy dyskontowej jest kluczowym elementem, który pozwala na uwzględnienie ryzyka związanego z przyszłymi przepływami pieniężnymi.

Wycena przedsiębiorstwa uwzględniana w kontekście marki często wymaga dostosowania standardowej procedury dyskontowania do specyfiki danej branży. Przykładem jest metoda wyceny marki oparta na wysokości opłat licencyjnych, gdzie bierze się pod uwagę, jakim zainteresowaniem ze strony podmiotów trzecich cieszy się marka, oraz jakie zyski generuje.

W wielu przypadkach analiza ta musi uwzględniać specyficzne warunki rynkowe oraz przewidywane zmiany w konkurencyjności. Dzięki temu wycena marki staje się bardziej precyzyjna i odzwierciedla rzeczywistą wartość brandu na rynku.

Metody kosztowe wyceny marki

Metody wyceny oparte na kosztach koncentrują się na wydatkach związanych z tworzeniem i promocją marki. Takie podejście zakłada oszacowanie kosztów, które trzeba byłoby ponieść, aby odtworzyć markę o takiej samej wartości i pozycji, jak obecna. Wartość marki w tym przypadku określa się na podstawie kosztów jej odtworzenia, co obejmuje zarówno nakłady na budowę wizerunku, jak i działania promocyjne.

W procesie wyceny przedsiębiorstwa uwzględnia się również inwestycje w marketing i reklamę, które pomagają przyciągnąć uwagę grupy docelowej. To podejście jest szczególnie użyteczne, ponieważ pokazuje, jakie realne środki finansowe były potrzebne, aby marka osiągnęła swoją obecną pozycję na rynku. Dzięki temu możliwe jest rzetelne określenie wartości przedsiębiorstwa, bazując na konkretnych kosztach poniesionych w przeszłości.

Metody rynkowe wyceny marki

W przypadku wyceny marki metodą rynkową, mamy tutaj do czynienia głównie z porównaniem do innych marek — z różnych branż, ale najczęściej z tej samej branży, których parametry rynkowe są dobrze znane.

Wycena marki metodą rynkową (inaczej porównawczą) pozwala na uzyskanie rzetelnej informacji o jej wartości poprzez analizę danych dotyczących innych, podobnych marek. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć obecną wartość marki na rynku.

Wartość marki szacowana z wykorzystaniem tej metody opiera się na ekonomicznej wartości produktu, czyli na tym, za co i ile są skłonni płacić klienci. Wyceny metodą rynkową dokonuje się często na podstawie historycznych transakcji rynkowych, co dodatkowo zwiększa dokładność szacunków.

Jak przebiega proces oszacowania wartości firmy?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak przebiega wycena marki i czy można dokonać jej samodzielnie? Jak się okazuje, w tego typu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania podmiotom specjalizującym się w problematyce wyceny wartości marki, co znacznie zwiększy szanse na uzyskanie wiarygodnych wyników analizy.

Do każdej sytuacji należy podejść indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie obiektywne przesłanki. Niezależnie od tego, czy mówimy o podejściu kosztowym, czy też marka jest analizowana przy pomocy innych metod, proces wyceny rozpoczyna się najczęściej od ustalenia warunków współpracy, poznania potrzeb klienta oraz jego preferencji — z nastawieniem na jej wartość, a następnie przygotowania wyceny. Opierając się na wymienionych powyżej składowych wpływających na proces wyceny eksperci tworzą raport, który na końcu przekazują klientowi.

Przygotowanie wyceny – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Podejście dochodowe, porównawcze czy metoda kosztowa stanowią bardzo ważne narzędzia, które pozwalają na przygotowanie wyceny marki. Nic nie zastąpi jednak twardych danych, tym bardziej że marka i wszelkie wyceny metodą, która jest odpowiednia w danym przypadku, znacząco wpływają na postrzeganie potencjału przedsiębiorstwa, które jest jej właścicielem.

Dokonanie wyceny wartości niematerialnych może skutkować wzrostem notowań podmiotu gospodarczego i zdobyciem przez niego przewagi konkurencyjnej na rynku. Należy pamiętać, że przedsiębiorstwo stanowi pewną całość, a marka należy do podstawowych czynników przyczyniających się do ukształtowania wartości całego przedsiębiorstwa.

Klienci, którzy nam zaufali

Wycena marki – komu powierzyć to zadanie?

Marka wpływa na budowanie wartości przedsiębiorstwa oraz jego pozycję rynkową. Z tego powodu analizę wartości marki najlepiej powierzyć specjalistom, którzy dzięki swojemu doświadczeniu i odpowiednim narzędziom potrafią dokładnie ocenić wszystkie czynniki wpływające na jej wycenę. Taka współpraca zapewnia, że proces ten będzie oparty na sprawdzonych metodach, uwzględniających wszystkie aspekty istotne dla końcowego wyniku.

Szczególne znaczenie ma to w branży usług informatycznych, gdzie technologia i innowacje są kluczowymi czynnikami rozwoju. W takim przypadku wycena przedsiębiorstwa powinna uwzględniać zarówno amortyzację aktywów, jak i wartość dodaną wynikającą z wdrażanych innowacyjnych rozwiązań.

Eksperci potrafią także oszacować koszty ponoszone przez firmę oraz zidentyfikować potencjalne obszary wzrostu i zagrożeń. Dzięki rzetelnej informacji o wartości marki przedsiębiorstwo może podejmować trafne decyzje strategiczne, wspierające jego rozwój. Dokładna wycena marki jest niezbędna do utrzymania jej pozycji na rynku oraz zwiększenia osiąganych zysków.

Wycena wartości marki z Kancelarią Sipex – dlaczego warto?

Kancelaria Sipex zajmuje się tym tematem kompleksowo, a jej pracownicy są w stanie poradzić sobie z nawet najtrudniejszym wyzwaniem. Czas trwania całego procesu wyceny marki jest uzależniony od stopnia skomplikowania sprawy, ale zazwyczaj wynik jest dostępny w ciągu 14 dni.

Warto skontaktować się z kancelarią Sipex w celu uzyskania rzetelnej informacji na temat oferowanych usług: czyli dokonanie wyceny marki, w tym oszacowania opłat licencyjnych, co jest wartością marki i wiele innych zagadnień. Pracownicy Sipex biorą udział w wydarzeniach branżowych, dzięki czemu na bieżąco podnoszą poziom aktualnej wiedzy.

Pamiętajmy, że marka to jeden z najważniejszych elementów niematerialnych wpływających nie tylko na renomę przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim na jego wartość. Dlatego najlepiej skontaktować się z przedstawicielem kancelarii Sipex i ustalić indywidualne warunki współpracy.

    Zapytaj o wycenę






    Tagi: wycena marki,