Wycena firmy w oparciu o mnożniki branżowe – jak to zrobić krok po kroku?

Wycena firmy w oparciu o mnożniki branżowe

Mnożniki branżowe, takie jak EV/SSQ (Enterprise Value/Sector Specific Quantity), stanowią jedno z narzędzi wykorzystywanych w podejściu rynkowym przy wycenie firm. Metoda pozwala oszacować wartość przedsiębiorstwa odnosząc ją do charakterystycznych dla danego sektora wskaźników, takich jak ilość wyprodukowanego towaru czy liczba użytkowników. Dzięki temu możliwe jest porównanie wycenianego podmiotu z podobnymi firmami działającymi w tej samej branży.

Takie podejście znajduje zastosowanie zwłaszcza tam, gdzie można zaobserwować bezpośrednią zależność pomiędzy wynikami firmy a specyficznymi dla niej wielkościami operacyjnymi.

Mnożniki branżowe EV/SSQ – najważniejsze informacje

Mnożniki branżowe EV/SSQ są tak naprawdę wartościami kapitału własnego i długu porównywalnych podmiotów. Przygotowując wycenę należy wykonać działanie mnożenia.

Pod uwagę bierze się wycenę danej firmy, którą określana jest skrótem SSQ. Potem wystarczy odjąć wartość jego zobowiązań, aby móc uzyskać pożądaną wartość rynkową danej firmy. Wśród najważniejszych zalet mnożników branżowych wymienić można:

  • brak wrażliwości na strukturę finansową danego podmiotu;
  • brak podatności na manipulacje wielkością wskaźnika;
  • opcje pozwalające na wykorzystanie wyników finansów bez względu na, czy ma się do czynienia z wycenianą firmą, czy też podmiotem, do jakiego będzie ona porównywana.

Wycena firmy w oparciu o mnożniki branżowe – co należy zrobić?

Jak wycenić firmę krok po kroku? Oto krótka instrukcja dla osób, które chciałby przygotować wycenę firmy w oparciu o wymienione mnożniki.

  1. Wyszukanie firm, które należą do jednego sektora przemysłowego, z uwzględnieniem ich cen transakcyjnych. Podpowiedzią mogą służyć spółki giełdowe, gdzie znajdują się informacje na temat cen transakcyjnych.
  2. Na tym etapie należy wykonać pomiary oraz analizę danej firmy, jak również przedsiębiorstw wyselekcjonowanych do porównania. Może się okazać, że potrzebne będzie wykonanie korekt, jakie mogą wynikać z dwóch przypadków. Pierwszym będą poszczególne transakcje (mogą to być również konkretne zdarzenia, po dacie wykonanego sprawozdania, ale przed dniem, kiedy wycena ma być wykonana). Drugim są czynniki, jakie mogą wpłynąć na zaburzenie porównywalności.
  3. Trzecim krokiem jest wyznaczenie wskaźnika EV/SSQ dla każdego ze zidentyfikowanych podmiotów porównywalnych.
  4. Teraz czas na to, aby wyznaczyć średnią dla każdego ze zidentyfikowanych podmiotów porównywalnych. Ewentualnie może to być średnioważony wskaźnik EV/SSQ.
  5. Pomnożenie wskaźnika EV/SSQ oraz wyceny wielkości, która została stworzona przez wycenianą firmę. Istnieje możliwość jej zmiany, tak jak jest to wskazane w drugim kroku.
  6. Jeżeli firma ma aktywa i pasywa pozabilansowe i nieoperacyjne, trzeba wziąć pod uwagę ich wartość, aby móc dokonać skorygowania uzyskanej wartości.
  7. Jeżeli zostały zastosowane premie i dyskonta, także koniecznością będzie wzięcie ich pod uwagę. Chodzi dokładnie o wartość uzyskaną w kroku szóstym. Chodzi tu m.in. o kontrolę, wielkość udziału, płynność poszczególnych podmiotów, a także czynniki ryzyka.

Formuła na wycenę przedsiębiorstwa

Istnieje możliwość zastosowania określonej formuły, jeżeli chodzi o wycenę przedsiębiorstwa. Prezentuje się w następujący sposób:

Formuła na wycenę przedsiębiorstwa
  • WP – jest ogólną wartością przedsiębiorstwa, którą chce się uzyskać,
  • EV/S – mnożnik EV/SSQ wyznaczony dla podmiotów,
  • SSQWP – liczba uzyskana (wytworzona) przez wyceniane przedsiębiorstwo przyjętej do wyceny wielkość, przy czym musi ona być charakterystyczna dla poszczególnego sektora gospodarczego,
  • APN – aktywa oraz pasywa nieoperacyjne, które należą do firmy, która zostaje wyceniona,
  • Zob – wartość zobowiązań, które zostają oprocentowane dla wycenianej firmy, pod uwagę brana jest wartość rynkowa,
  • PlD – premie i dyskonta, które zostały omówione w siódmym kroku, w poprzednim akapicie.

Co jest ważne w trakcie przygotowania wyceny przedsiębiorstwa?

Przygotowując wycenę firmy w oparciu o mnożniki branżowe, nie można zapomnieć o wzięciu pod uwagę kilku istotnych czynników.

Wśród nich można wymienić uwzględnienie celu wyceny, przyjętych podstawowych założeń wyceny, dostępność danych, założony standard wartości. Są one ważne, ponieważ to one będą miały istotny wpływ na to, jaka dokładnie zostanie wykorzystana metoda do wykonania takiej wyceny. Z uwagą należy podejść również do wyboru podmiotów porównywalnych. Ważne jest to, aby każda z tych firm była do siebie jak najbardziej zbliżona. Przykładem może być mały, lokalny zakład wykonujący meble. Nie ma sensu dokonać porównania z firmami, których zasięg jest ogólnokrajowy, posiadający filie w różnych miastach Polski.

Istotna jest również podobna rentowność podmiotów – tego, który ma zostać wyceniony, jak również tych, które bierze się do porównania – to ważna informacja, którą należy wziąć pod uwagę.

v-card

Porozmawiaj o teście wierzyciela z doświadczonym ekspertem.

Michał Krzempek

ekspert rzeczoznawca majątkowy

Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.

Zapytaj o wycenę przedsiębiorstwa

Wycena firmy w oparciu o mnożniki branżowe – dlaczego warto zaufać profesjonaliście?

Wycena firmy na podstawie mnożników branżowych nie należy do najłatwiejszych procesów. Warto poprosić o pomoc specjalistów z sektora finansowego, którzy będą wiedzieli, jak tego dokonać, jak również gdzie należy szukać poszczególnych informacji, jakich nie można pomijać dokonując wyceny.

Brak doświadczenia w wycenie firmy może prowadzić do wielu pułapek. Wybór niewłaściwych wskaźników, błędna interpretacja danych czy nieuwzględnienie istotnych czynników zewnętrznych to tylko niektóre z problemów, które mogą pojawić się, jeśli próbujemy przeprowadzić ten proces samodzielnie. Profesjonaliści wiedzą, na co zwrócić uwagę, aby uwzględnić wszystkie elementy, takie jak dynamika branży, specyfika rynku czy potencjalne ryzyka.

Specjaliści z kancelarii majątkowej mają dostęp do baz danych, analiz rynkowych i narzędzi, które umożliwiają precyzyjne porównania. Wycena oparta na aktualnych i rzetelnych informacjach daje realny obraz wartości przedsiębiorstwa, co jest niezbędne w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. Amatorzy mogą nie być w stanie zdobyć pełnych danych lub nie wiedzieć, jak je prawidłowo zastosować.

Każda wycena powinna uwzględniać cel, dla którego jest przeprowadzana. Eksperci potrafią dostosować swoją analizę do konkretnych wymagań, niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż firmy, pozyskanie inwestora, czy ocenę wartości na potrzeby wewnętrzne. Ich doświadczenie gwarantuje, że proces ten zostanie przeprowadzony z pełnym uwzględnieniem specyfiki sytuacji.

    Zapytaj o wycenę






    Tagi: metody wyceny, wartość firmy, wycena firmy,