Wycena wartości marki

Na wartość całego przedsiębiorstwa ma wpływ wiele różnych czynników, w tym między innymi wartości niematerialne takie jak choćby wycena marki. Jak się okazuje, chcąc oszacować wartość marki, do każdego przypadku trzeba podejść indywidualnie. Wyróżniamy bowiem różne metody wyceny marki, dlatego zadanie to warto zlecić profesjonalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.

Wycena marki – 3 podstawowe grupy metod

Wycena marki jest sporym wyzwaniem, szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie miały styczności z tym tematem. Właściciel marki może zlecić oszacowanie jej wartości w wielu przypadkach, ale w szczególności przy sprzedaży, przed wejściem na nowy rynek, dla potrzeb sukcesji czy też w celu określenia znaczenia przedsiębiorstwa w danej branży.

Wartość marki w biznesie i jej wycena – czym jest wartość marki w biznesie?

Najprościej rzecz ujmując, wartość rynkowa marki z jednej strony wpływa na wartość przedsiębiorstwa, z drugiej jednak stanowi odrębny element, który można spieniężyć.

Wycenę spółki czy właśnie wycenę marki wykonuje się, aby poznać wartość finansową, jaką można uzyskać w ramach działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży samej marki lub wykorzystania jej na innym polu. Wycenę wartości niematerialnych zleca się ponadto wówczas, gdy konieczne jest określenie wysokości opłat licencyjnych, w celu optymalizacji podatkowej czy przy sprawozdaniu finansowym.

Co stanowi markę przedsiębiorstwa?

Wycena marki, podobnie jak znaku towarowego, stanowi jeden z elementów procesu wyceny aktywów niematerialnych. W tym miejscu warto dokładnie zapoznać się z przyjętą w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) definicją marki.

Pod pojęciem tym należy rozumieć wszelkie odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczające się wyłącznie do nich) nazwy, znaki, określenia, symbole, logo, a także projekty graficzne oraz ich kombinacje, które mają na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujących w ten sposób korzyści ekonomiczne.

3 grupy metody do wyceny marki: metody kosztowe, dochodowe i rynkowe

Przy wycenie marki trzeba wziąć pod uwagę wszelkie aspekty, które mogą mieć jakikolwiek wpływ na finalny rezultat. Wyceny marki przedsiębiorstwa dokonuje się w oparciu o specjalne metody, które można sklasyfikować w trzech grupach.

Na uwagę zasługuje tutaj metoda kosztowa, metody dochodowe czy metody rynkowe (inaczej: porównawcze). Podejście kosztowe sprowadza się m.in. do wyceny marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu i kalkulacji wszystkich kosztów. Do podejścia kosztowego można podejść jak do wyceny nieruchomości – wycenia się wartość aktywów, w tym również aktywa niematerialne, czyli markę.

Podejście dochodowe natomiast to metoda oparta np. o istotę przepływów pieniężnych zdyskontowanych odpowiednim ryzykiem czy też mnożnik zysku (np. metoda opłat licencyjnych)

Jeśli chodzi o dokonanie wyceny marki metodą rynkową, mamy tutaj do czynienia głównie z porównaniem do innych marek, zarówno z różnych branż, ale najczęściej z tej samej branży, których parametry rynkowe są dobrze znane.

Indywidualne metody wyceny – jak przebiega proces obsługi?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, na czym polega wycena firmy i czy można zrobić to samodzielnie? Jak się okazuje, w tego typu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie wycen przedsiębiorstw, w tym ich marek, profesjonalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie.

Do każdej sytuacji należy podejść bowiem indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie obiektywne przesłanki. Proces wyceny rozpoczyna się najczęściej od ustalenia warunków współpracy, zebrania danych o marce, analizy marki, z nastawieniem na jej wartość, a następnie przygotowania wyceny. Na końcu eksperci przekazują raport klientowi i w razie potrzeby wyjaśniają wszystkie kwestie.

Wycena wartości marki z Kancelarią Sipex

Kancelaria Sipex zajmuje się tym tematem kompleksowo, a jej pracownicy są w stanie poradzić sobie z nawet najtrudniejszym wyzwaniem. Czas trwania całego procesu wyceny marki jest uzależniony od stopnia skomplikowania sprawy, ale zazwyczaj wynik jest dostępny w ciągu 14 dni.

Warto skontaktować się z kancelarią Sipex i dowiedzieć się więcej na temat oferowanych przez nią usług: czyli dokonanie kosztu odtworzenia, w tym koszt kapitału własnego, jak kształtuje się znak firmowy, co jest wartością marki i wiele innych zagadnień. Pracownicy Supex biorą udział w wydarzeniach branżowych, dzięki czemu na bieżąco podnoszą poziom aktualnej wiedzy.

    Zapytaj o wycenę




    Najnowsze artykuły

    Wycena wartości marki Wycena udziałów i wycena akcji dla zabezpieczenia emisji obligacji Wycena spółki dla potrzeb sukcesji Wycena startupu w warunkach polskich Wycena przymusowy wykup akcji

    Spis treści



    Tagi: wycena marki,

    Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close