Wycena przedsiębiorstwa to proces, który wykonywany przez zespół profesjonalnych i obiektywnych ekspertów ma na celu ustalenie precyzyjnej wartości biznesu w oparciu o dane finansowe i niefinansowe. Efektem wykonanej usługi jest szczegółowy raport, który może być wykorzystany jako podstawa do uzyskania zewnętrznego finansowania lub jako argument negocjacyjny przydatny podczas procesu sprzedaży podmiotu. Sprawdźmy, czym dokładnie jest raport z wyceny i co musi zawierać.
Zacznijmy od podstaw, czyli wyjaśnienia, czym dokładnie jest raport z wyceny przedsiębiorstwa. To oficjalny, ustandaryzowany dokument, który stanowi pisemną opinię zawierającą wszelkie informacje na temat wyceny przedsiębiorstwa. Zlecenie usługi wyceny firmy profesjonalnej firmie, która posiada odpowiednie certyfikacje, zasoby, wiedzę i doświadczenie to nie tylko otrzymanie słownej informacji na temat tego, ile wart jest nasz biznes, ale także pisemne potwierdzenie – oficjalne pismo, które stanowi dowód wykonania niezależnego badania, a które może stanowić podstawę do wyliczenia podatku, emisji akcji lub sprzedaży przedsiębiorstwa.
Końcowy raport z wyceny firmy uwzględnia pewne stałe punkty, które omówimy w dalszej części. Bardzo istotną informacją jest, że sam raport nie jest tylko syntetycznym przekazaniem danych na temat wartości podmiotu. To opisowy raport, który uwzględnia nie tylko sposób wykonania wyceny, ale także przedstawia bardzo szczegółowy zarys sytuacji firmy i jej otoczenia biznesowego. Warto więc pamiętać, że nie zawsze wycena spółki na własną rękę jest lepszą alternatywą. W takim scenariuszu nie będziemy mieli dostępu do oficjalnego dokumentu, a nasza wycena może zostać w bardzo łatwy sposób podważona.
Raport wyceny przedsiębiorstwa to dokument, który dla wielu przedsiębiorców jest niezwykle istotnym potwierdzeniem wartości przedsiębiorstwa. Raport ten może być wykorzystany w wielu celach, a niekiedy jest on wręcz niezbędny. Kiedy raport okaże się istotny?
Przede wszystkim podczas procesu sprzedaży przedsiębiorstwa lub jej części. W tym przypadku raport o wycenie stanowić będzie pewnego rodzaju drogowskaz, który zapewni możliwość wyjścia z konkretną propozycją uwzględniającą cenę sprzedaży. To jednak tylko jeden powód, dla którego końcowy raport wyceny firmy może okazać się przydatny. Dokument ten okaże się niezbędny do celów takich, jak:
Jak zatem widać, niezależna wycena firmy, której efektem jest raport wyceny, może okazać się niezbędna w wielu sytuacjach.
Raport z pełnej wyceny, poza pewnymi formalnymi i obowiązkowymi elementami, może różnić zakresem zawartych w dokumencie informacji. Jest to w głównej mierze uzależnione od ustaleń klienta z firmą, której zlecane jest przygotowanie wyceny. Jeśli jednak wycena firmy jest potrzebna w celach formalnych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziemy tam pełen zakres informacji.
W raporcie z pełnej wyceny aktywów i pasywów znajdziemy między innymi wstępne informacje związane z funkcją wyceny i jej celem, ogólne informacje o badanym przedsiębiorstwie, szczegółową analizę finansową, opis otoczenia biznesowego firmy i oficjalną informację o wartości firmy.
W pełnym raporcie nie może również zabraknąć wyczerpującego opisu zastosowanych metod wyceny i uzasadnienia, dlaczego właśnie w ten sposób firma została wyceniona. Każdy raport powinien być ponadto wzbogacony o niezbędne oświadczenia i klauzule, które kwalifikują dokument jako oficjalne pismo, przydatne w wielu okolicznościach.
Porozmawiaj o teście wierzyciela z doświadczonym ekspertem.
Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.
Zapytaj o wycenę przedsiębiorstwaCo wchodzi w skład raportu z wyceny przedsiębiorstwa – efektu badania zrealizowanego przez profesjonalną firmę, której zadaniem jest ustalenie finalnej wartości przedsiębiorstwa? Raport składa się z następujących części:
Niezbędna w raporcie część, uwzględniająca formułki prawne, informacje o celu wykonania wyceny, oświadczenie osoby odpowiedzialnej za wykonanie badania oraz wyciąg z informacji i założeń, które zostały podane przez zlecającego podczas wstępnych wywiadów.
Kolejna część raportu wyceny firmy opisuje samo przedsiębiorstwo i jego najbliższe otoczenie. W skład informacji o firmie wchodzą dane na temat formy prawnej, zarządu, historii przedsiębiorstwa, a także jego najważniejszych produktów i usług oferowanych klientowi.
Wpływ otoczenia firmy na wycenę jest bezdyskusyjny, dlatego w raporcie ujęte są także informacje o prognozach związanych z gospodarką i branżą, w której działa firma, opis sezonowości sektora, a także ogólny pogląd na konkurencyjne podmioty działające aktywnie na rynku.
Raport z wyceny przedsiębiorstwa obejmuje także szczegółową analizę finansowo-ekonomiczną, w ramach której analizuje się historyczne sprawozdania finansowe, analizę wyników obecnych porównywanych do danych historycznych i do obecnych wyników sektora.
Analiza finansowa w raporcie najczęściej wykonywana jest z uwzględnieniem okresu historycznego od 3 do 5 lat, w zależności od stopnia skomplikowania struktury finansowej firmy i specyfiki działania.
Wycena firmy zawsze wykonywana jest w oparciu o konkretne, najlepiej dopasowane przez profesjonalistów metody wyceny. Uzasadnienie wyboru metodologii wyceny również ma swoje miejsce w raporcie, a każdy wykorzystany model powinien być odpowiednio scharakteryzowany, a także wyjaśniony pod kątem wykorzystanych wskaźników.
To właśnie w tej części raportu z pełnej wyceny przedsiębiorstwa znaleźć możemy rekomendowaną wartość firmy, która jest wzbogacona o szczegółowe uzasadnienie tych wyliczeń.
Raport końcowy może zawierać dodatkowe uwagi końcowe, które mogą uwzględniać dodatkowe informacje, stanowiące wynik umowy pomiędzy klientem a firmą przygotowującą wycenę.
Raport z wyceny przedsiębiorstwa może być także sporządzony w wersji nieco uproszczonej. Tak zwany raport z uproszczonej wyceny przedsiębiorstwa cechuje się taką samą wiarygodnością, jak tradycyjny raport pełnej wyceny. Różnica pomiędzy pełnym a uproszczonym raportem polega przede wszystkim na pominięciu pewnych procedur lub metod, które są uwzględniane w pełnej wycenie.
Uproszczona wycena przedsiębiorstwa jest często wykorzystywana w obliczu konieczności analizy wartości firmy na bazie ograniczonych danych. Raport z uproszczonej wyceny jest także często wybierany przez firmy, którym zależy na szybkim czasie uzyskania raportu lub liczą się z kosztami, a na potrzeby własne pełny raport nie będzie potrzebny. Wycena rodzinnych przedsiębiorstw lub wycena mniejszych działalności jednoosobowych często właśnie wykonywane są w oparciu o uproszczony wariant badania.
Czy wycena firmy przed sprzedażą musi być wykonana przez profesjonalną firmę? Tak, jeśli zależ nam na w pełni niezależnej, fachowej opinii sporządzonej przez zespół profesjonalistów, znających się nie tylko na finansach, ale również innych obszarach odpowiedzialnych za kreowanie wartości przedsiębiorstwa.
Profesjonalny raport z wyceny firmy, wykonany w zgodzie z przepisami to dokument, który jest wiarygodnym elementem negocjacyjnym podczas sprzedaży firmy, emisji akcji, ale także dowodem niezbędnym w sprawach upadłościowych. Wycena wykonana samodzielnie, bez zastosowania profesjonalnych metod i procedur nigdy nie będzie miała znamion obiektywności i wiarygodności – najważniejszych cech, które determinują zasadność sporządzania tego typu raportów z wyceny.