Sprzedaż firmy to bez wątpienia najpopularniejszy sposób na to, by przedsiębiorca mógł zmienić coś w swoim życiu i po rozwinięciu firmy zajął się innymi obszarami kariery zawodowej. Dzisiaj sprawdzimy, kiedy jest najlepszy moment na sprzedaż firmy i w jaki sposób przygotować się do negocjacji i wyceny takiego podmiotu.
Zacznijmy od początku, czyli momentu, w którym sprzedaż firmy wydaje się odpowiednim rozwiązaniem. Historia pokazuje, że sprzedaż firmy w momencie jej szczytowej kondycji finansowej ma miejsce szczególnie rzadko. W końcu biznes, który sami rozwinęliśmy do tak zaawansowanego poziomu, dalej będzie na nas zarabiać. W takim wypadku przedsiębiorca może ewentualnie poszukiwać alternatyw, takich jak inwestycja w nieruchomości lub inne aktywa, chęć odpoczynku od prowadzenia biznesu lub brak osoby, która mogłaby przejąć firmę w przypadku nieszczęśliwego wypadku.
Jeśli chcemy sprzedać dobrze prosperującą na rynku firmę i nie ma żadnych barier wewnętrznych i zewnętrznych ograniczających rozwój podmiotu, z pewnością szybko możemy liczyć na pierwsze poważne oferty. Wycena firmy w fazie wzrostu jest z reguły ustalana na poziomie satysfakcjonującym dla strony sprzedającej. Częściej jednak oferta sprzedaży firmy występuje w obliczu pewnych kłopotów, takich jak konflikty wewnętrzne w firmie, bariera rozwoju lub wzrost konkurencyjności danej branży. W każdym wypadku sprzedaż firmy jest możliwa, jednak prędzej czy później inwestor branżowy pozna prawdziwe powody, co może mieć znaczący wpływ na finalną cenę transakcji.
Nosimy się z zamiarem sprzedaży przedsiębiorstwa? Zanim przejdziemy do negocjacji z potencjalnymi inwestorami, musimy poczynić pewne kroki przygotowujące. Przede wszystkim profesjonalna wycena naszej firmy. Jak wycenić wartość firmy? W tym może nam pomóc wiedza i doświadczenie profesjonalnej firmy. Wiedza o całkowitej wartości firmy jest kluczowym argumentem, na którego bazie będziemy mogli negocjować cenę finalną.
Znając także wartość wszystkich składników przedsiębiorca, łatwiej będzie nam zidentyfikować obszary, które w krótkim czasie podniosą wartość firmy i wywindują cenę transakcji w górę. Na podstawie poznanej już wartości będziemy mogli także zidentyfikować profil firmy lub inwestora potencjalnie zainteresowanego takim zakupem, a także popracować nad tym, by sama oferta sprzedaży była jak najbardziej wiarygodna, atrakcyjna, ale wciąż intratna dla nas – sprzedawców.
Porozmawiaj o teście wierzyciela z doświadczonym ekspertem.
Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.
Zapytaj o wycenę przedsiębiorstwaSprzedaż przedsiębiorstwa jest procesem wielowymiarowym i bardzo skomplikowanym, w którym będziemy potrzebować wsparcia profesjonalistów znających zasady procesu wyceny i sprzedaży firm na Polskim rynku. W przypadku podjęcia współpracy z inwestorem branżowy, ważne będzie, by cały proces przeprowadzić zgodnie z prawem, możliwe jak najbardziej efektywnie, i z uwzględnieniem interesów sprzedającego. Najważniejsze kroki składające się na sprzedaż firmy to:
Wstępna analiza przedsiębiorstwa – Inwestor podczas wstępnej analizy przedsiębiorstwa bierze pod uwagę szereg czynników, które mają ujawnić efektywność biznesu w wielu obszarach, od finansów, przez samą organizację biznesu, oferowany produkt, rynek, aż po sam zespół i mapy procesów realizowanych w przedsiębiorstwie. Na bazie tej analizy wnioskuje, czy zakup przedsiębiorstwa zapewni mu optymalne korzyści.
Due diligence – ważny moment podczas sprzedaży firmy – Due diligence możemy zdefiniować jako poznanie wszelkich ryzyk związanych z inwestycją w zakup przedsiębiorstwa. Pod uwagę bierze się nie tylko samą firmę, ale także najbliższe otoczenie wchodzące w interakcje z podmiotem. Due diligence to istotny punkt każdego procesu sprzedaży firmy, który podnosi szansę na sfinalizowanie transparentnej transakcji.
Wycena firmy na sprzedaż – Rozpoczęcie negocjacji sprzedaży firmy powinno rozpocząć się od zaproponowania pewnej ceny. Trudno jednak oszacować wartość przedsiębiorstwa bez specjalistycznej wiedzy i znajomości metod wyceny. Wycena firma wykonywana jest w zgodzie z jedną z wybranych metod. W tym celu warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej kancelarii, która posiada doświadczenie w takim procesie i zapewni w pełni obiektywną, niezależną wycenę przedsiębiorstwa na bazie danych finansowych i niefinansowych samej firmy, ale także branży i całego rynku.
Sprzedaż firmy inwestorowi branżowemu – Jeśli obie strony przystały na konkretną wartość transakcji, przychodzi czas na spisanie warunków sprzedaży i potwierdzenie ich przez kupującego i sprzedającego. Umowa sprzedaży firmy uwzględnia takie kwestie jak role, prawa i obowiązki obu stron, cenę sprzedaży oraz datę nabycia akcji lub udziałów w spółce. W sporządzeniu umowy również może nam pomóc profesjonalna kancelaria.
Finalizacja transakcji i współpraca potransakcyjna – Sprzedaż firmy wcale nie musi oznaczać całkowitego odcięcia przedsiębiorcy od stworzonej i rozwijanej przez niego firmy. Wielokrotnie zdarza się, że sprzedaż funkcji to początek owocnej współpracy, w której poprzedni właściciel zasiada w radzie nadzorczej lub jest zaangażowany w rolę kierowniczą. Od obu stron zależy, czy taka forma dalszej współpracy jest możliwa.
Popularna jednoosobowa działalność gospodarcza to bez wątpienia najpopularniejsza forma prowadzenia działalności w Polsce. Wiele osób zastanawia się, czy istnieje możliwość sprzedaż takiej firmy.
Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Istnieje możliwość sprzedaży firmy jednoosobowej na kilka sposobów. Przede wszystkim tradycyjna sprzedaż przedsiębiorstwa jako całości wraz z przeniesieniem wszystkich aktywów i zobowiązań na podstawie cesji. Bardziej rozbudowane działalności mogą rozważyć sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub poszczególnych składników aktywów firmy.
Jako ostatnia możliwość, przedsiębiorcy mają także możliwość przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, po czym sprzedaż udziałów nowej spółki. Każda z tych możliwości daje duże możliwości do intratnej sprzedaży firmy i każdą z nich warto rozważyć i przeanalizować przed finalnym podjęciem decyzji.