W momencie, gdy pojawiają się pierwsze pomysły sprzedaży naszego przedsiębiorstwa, warto podejść do planowania w sposób metodyczny i szczególną uwagę zwrócić na proces wyceny biznesu. Jak przygotować się do wyceny firmy i jak uniknąć powszechnych błędów popełnianych podczas takiej wyceny? Przekonajmy się.
Sprzedaż przedsiębiorstwa to finalizacja transakcji, której przygotowania niejednokrotnie trwają latami. To niezwykle wielowymiarowy proces, który musi zostać dopięty na ostatni guzik, a przy okazji cena takiej transakcji musi być ustalona na poziomie akceptowalnym dla obu stron.
Przygotowania do wyceny firmy, a później sprzedaży jej należy rozpocząć od uporządkowania wszystkich istotnych kwestii – od obszaru finansów, przez efektywność realizowanych procesów biznesowych, aż po zoptymalizowaną sytuację kadrową. To jednak dopiero początek. W jaki sposób zweryfikować ile wart jest nasz biznes? Dobrą praktyką jest uzyskanie kilku niezobowiązujących ofert kupna, które po pierwsze dadzą nam realne rozeznanie, na ile wyceniana jest nasza firma, po drugie dadzą nam silny argument przy potencjalnych negocjacjach.
W procesie przygotowywania firmy do sprzedaży i jej wyceny warto również zadbać o znalezienie odpowiednich inwestorów, którym nie zależy jedynie na okazyjnej cenie, ale także na tym, by firma ta stale się rozwijała i generowała zyski w długim terminie.
Jak podejść do ustalenia wartości firmy, która w niedalekiej przyszłości zostanie sprzedana? Najłatwiejszym sposobem jest uwzględnienie podejścia mnożnikowego. Na czym to polega? Na porównaniu innych przedsiębiorstw, które w obiektywny sposób są najbardziej zbliżone do sytuacji naszego przedsiębiorstwa. To rozsądna strategia wyceny firmy, która zapewnia dostęp do szacunkowej ceny, najbardziej realistycznie ustalanej, która najczęściej stanowi cenę wyjściową przy negocjacjach.
Jakie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa bierze się pod uwagę przy wycenie? Przede wszystkim:
To tylko kilka przykładów tego, które elementy są brane pod uwagę podczas stosowania metody mnożnikowej. Oczywiście wprawieni inwestorzy stosują znacznie więcej wskaźników finansowych, które pokazują informacje o zadłużeniu, wydajności wykorzystania aktywów, a także sposobie finansowania poszczególnych składników przedsiębiorstwa.
Porozmawiaj o wycenie z doświadczonym ekspertem.
Skorzystaj z naszej wiedzy i porozmawiaj z doświadczonym specjalistą.
Jakie błędy popełniane są najczęściej na etapie wyceny przedsiębiorstwa przed jego sprzedażą? Przede wszystkim małe doświadczenie w tej materii i stosowanie subiektywnego podejścia do rzetelnej oceny wartości konkretnych obszarów firmy. Nie możemy się temu dziwić – jeśli przedsiębiorstwa przez ostatnie kilkanaście lub kilkadziesiąt lat rozwijał swoją firmę, jest z nią związany emocjonalnie i z góry zakłada, że ciężka praca włożona w ten rozwój powinna być więcej warta, niż wskazują to obiektywne wskaźniki. Jeśli zależy nam na relatywnie sprawnej finalizacji sprzedaży, musimy do wyceny podejść obiektywnie, a w najlepszym scenariuszu zlecić taką wycenę niezależnym ekspertom.
Firma specjalizująca się w wycenach przedsiębiorstwa ułatwi także sam proces sprzedaży. W jaki sposób? Poprzez przygotowanie odpowiedniej oferty, merytoryczne wsparcie przy tworzeniu umowy, a także uczestnictwo w negocjacjach. Samodzielne podejście do sprzedaży firmy najczęściej dochodzi do skutku po cenie zaniżonej.
Każda negocjacja kupna i sprzedaży to ogromne wyzwanie, które z powodzeniem możemy przyrównać do pojedynku na argumenty. Naszym zadaniem, jako sprzedających przedsiębiorstwo jest mieć tych argumentów na tyle dużo, by inwestor skłaniał się ku naszej cenie. Czy jest to możliwe? Niestety nie zawsze. Obie strony wychodzą z pewnymi założeniami, a kluczem do sukcesu jest spotkać się na takim poziomie, który zapewni satysfakcjonujący finał dla obu stron.
Czy impas w negocjacjach zawsze wyklucza sprzedaż firmy? Na szczęście nie. Coraz częściej spotykamy się z rozwiązaniem w postaci mechanizmu earn-out. Na czym on polega? To kompromis, w którym podczas podpisywania umowy sprzedaży wypłacana jest konkretna, mniejsza kwota pieniędzy. Pozostała część wypłacana jest natomiast po czasie, pod warunkiem zrealizowania pewnych konkretnych, zdefiniowanych w umowie celów biznesowych. Taki cel to na przykład wygenerowanie przychodu lub zysku na konkretnym poziomie, a także EBITDA w danym okresie transakcji. Gdy cel zostaje spełniony, inwestor zobowiązany jest do wypłaty pozostałej transzy. Praktyka pokazuje, że mechanizm earn-out skutecznie łączy interesy obu stron i pozwala na szybsze finalizowanie transakcji sprzedaży firmy.
Jeśli myśl o sprzedaży firmie dopiero przyszła nam do głowy, oznacza to, że mamy jeszcze sporo czasu na to, by nieco podbić wartość i wyjść w negocjacjach z nieco lepszej pozycji. Jak zwiększyć wartość firmy przed sprzedażą?
Przede wszystkim dbanie o to, by firma dywersyfikowała źródła przychodu. Im bardziej perspektywiczne procesy w fazie wzrostu, tym większa wartość przedsiębiorstwa. Dotyczy to także bazy klientów i bazy doświadczonych pracowników, których odpływ może wpłynąć na zmniejszenie wyceny biznesu. Świetnym sposobem na zwiększenie wartości firmy jest także podjęcie decyzji o jej sprzedaży na etapie dynamicznego wzrostu. W tym oczywiście może pomóc cykl koniunkturalny, ale o wzrost możemy zadbać niezależnie, inwestując w nowe rynki lub nową ofertę produktów i usług. To znacząco podniesie nasz potencjał, a co za tym idzie, również cenę transakcyjną.